یَلْبَسونَ مِن سندُسٍ وَ إِستَبرَقٍ مُّتَقَبِلِینَ(53) تفسیر نمونه جلد 21 صفحه 212
((حور)) جمع ((حوراء)) و ((احور)) به کسى مى گویند که سیاهى چشم او کاملا مشکى و سفیدى آن کاملا شفاف است !.
((عین )) (بر وزن چین ) جمع ((اعین )) و ((عیناء)) به معنى درشت چشم است .
از آنجا که زیبائى انسان بیش از همه در چشمان او است ، در اینجا چشمان زیباى حور
العین را توصیف مى کند، و البته در آیات دیگر قرآن زیبائیهاى دیگر آنها نیز به
طرز زیبائى مطرح شده است .
سپس به ذکر پنجمین نعمت بهشتیان پرداخته مى افزاید: ((آنها هر نوع میوه اى را
بخواهند تقاضا مى کنند در اختیارشان قرار مى گیرد و در نهایت امنیت هستند))
(یدعون فیها بکل فاکهة آمنین ).
حتى مشکلاتى که در بهره گیرى از میوه هاى دنیا وجود دارد براى آنها
وجود نخواهد داشت ، میوه ها همگى
نزدیک و در دسترسند، بنابراین زحمت و رنج چیدن میوه از درختان بلند در آنجا نیست : قطوفها دانیة (حاقه - 23).
انتخاب هر گونه میوهاى را بخواهند به دست آنهاست : و فاکهة مما یتخیرون (واقعه - 20).
بیماریها و ناراحتیهائى که گاه بر اثر خوردن میوه ها در این دنیا پیدا مى شود در
آنجا وجود ندارد، و نیز بیمى از فساد و کمبود و فناى آنها نیست ، و از هر نظر
فکر آنها راحت و در امنیتند.
به هر حال اگر غذاى دوزخیان ((زقوم )) است و در درون آنان همچون آب جوشان مى جوشد، طعام بهشتیان میوه هاى لذتبخش و خالى از هر گونه ناراحتى است .
جاودانگى بهشت و نعمتهاى بهشتى ششمین موهبت الهى بر متقین است ، چرا